Lunchtid

Okej, har man precis ätit lunch och dagen är halvvägs förbi, lr aa kanske inte riktigt men ändå!

Hade Gamla Testamentet-kursen innan och tror att det kom upp i och med att vi prata om Abraham när han är beredd att offra sin son Isak. Vi förstår kanske inte grejen idag, varför säger Gud att Abraham ska offra Isak för att sen ångra sig liksom men det är ju lite av en prövning liksom. Isak var ju sjukt efterlängtad av Abraham när han väl fick honom och då blev det verkligen något som han höll fast i och inte ville släppa liksom. Och jag har hört det förut och min lärare sa det nu "det man vill hålla fast vid måste man kunna släppa", tyckte bara att det på något sätt stämde in just nu! :P Djupare än så går jag inte in på det men aa! =) Alla behöver vi våra prövningar liksom, är jag beredd att släppa allt för Gud? Det innebär la kanske inte att jag måste göra det, men jag måste vara beredd på det liksom! Och jag tänker att det kan bli såna prövningar ibland, inte som Abrahams antagligen för det passade in i den tiden och många nu, därav jag iallefall är inte såpass "mogna" kristna att man skulle kunna göra en sån grej. Abraham hade ändå kommit en bit i sin tro liksom! =)

Gud prövar oss inte över vår förmåga!

"Era prövningar har inte varit övermänskliga. Gud är trofast och skall inet låta er prövas över förmåga: när han sänder prövningen visar han er också en utväg, så att ni kommer igenom den."
1 Kor 10:13

Tänker att jag kanske inte behöver tillägga något, bibelversen talar rätt bra för sig själv ändå! =)

Ha det gött!

Kommentarer
Postat av: Sven

En rätt häftig berättelse faktiskt! Undrar vad socialen skulle säga om detta??? Hög risk att bli sekt-förklarad. Men jag håller med dig. Tänk att våga lita på Gud så pass mycket! Otroligt! Men det vill nog verkligen till att det är Gud som bevisligen talat i ens öra. Risken finns ju alltid att såna här sammanhang missbrukas av människor som vill manipulera oss. Det gäller att vara kloka som ormar :) (Matt 10:16)

2009-02-04 @ 20:58:57
Postat av: Carro

MM, men på den tiden så var det ett av sätten att tillbe andra "Gudar", att man offra sin förstfödde så just då så var det inte lika konstigt som det skulle vara nu.

2009-02-05 @ 14:08:11
URL: http://ettkristetliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0